Crescendo CVO lanceert cursus Nederlands met focus op familiegeletterdheid en taalvaardige ouderparticipatie in zes basisscholen in Mechelen.
- PERSBERICHT 09.10.2023 -
Crescendo CVO start met een innovatieve cursus Nederlands voor anderstaligen in zes Mechelse basisscholen. “Een driedubbele win-winsituatie. Anderstalige ouders die de stap naar een CVO te groot vinden, volgen nu Nederlandse les in de school van hun kind. Anderstalige ouders waar scholen soms weinig contact mee hadden, lopen nu de school binnen en buiten voor hun Nederlandse les. Bijkomend pluspunt is de lesinhoud. Het zijn praktische taallessen waarin ook de werking van de school, zowel binnen als buiten het klaslokaal, aanbod komt in de hoop om de - voor het kind o zo belangrijke - ouderparticipatie te stimuleren”, zegt Frank Delaere, coördinator bij Crescendo CVO.
De eerste reacties van de basisscholen zijn positief.
Martine Willems, Het Zonnehuis: “Een ouder die al meer dan 15 jaar bij ons op school is, hapt nu toe omdat de lessen op school doorgaan, met allemaal bekende gezichten.”
Willem Mestdagh, directeur van BS GO SHIL: "Het is mooi om te zien hoe anderstalige ouders dankzij de ‘module NT2, School en Ouders’ nu wel de stap naar de school durven te zetten want met velen van hen hadden we jaren geen of weinig contact."
Jolien De Weerdt, VBS Scheppers: “Een leerling liep naar me toe en zei fier: “Mijn mama komt naar jouw klas Nederlandse les volgen”.”
Het initiatief is mee mogelijk gemaakt door de projectwerking 'School en ouders' van de stad Mechelen. Samen met brugfiguren, een projectcoördinator, schooldirecties én docenten kreeg de innovatieve cursus ‘Module NT2, School en Ouders’ vorm.
Rina Rabau Nkandu, schepen van onderwijs: “Binnen een verwelkomend kader krijgen anderstalige ouders gedurende vier maanden wekelijks Nederlandse les op school, tegelijkertijd leren ze de schoolwerking beter kennen én daarenboven krijgen ze ondersteuning tijdens schooluitstappen. Op die manier maken we ouderparticipatie op verschillende vlakken waar. De ouders geraken meer vertrouwd met de schoolomgeving, maken kennis met het socio-culturele aanbod uit de stad en worden gesterkt in hun taal om er zelf de nodige stappen toe te kunnen zetten. Zo verlagen we drempels, stimuleren we betrokkenheid voor heel het gezin en werken we aan inclusie op een duurzame manier.”
In de lessen staat het werken aan familiegeletterdheid en verbinding met de school en andere ouders voorop. Oefenkansen Nederlands en een taalversterkende aanpak worden gekoppeld aan ouderparticipatie op school. De lessen zijn praktisch en geven ouders inzicht in de werking van de school, zowel binnen als buiten het klaslokaal.
“We verlagen de drempel door de wekelijkse Nederlandse les in een basisschool aan te bieden”, vertelt Frank Delaere, coördinator en trekker van het project. “Anderzijds leggen we de lat qua ambities hoog: we willen met de school de talige leefwereld van kind en ouder in kaart brengen en daarin slimme keuzes helpen aansturen.”
Crescendo CVO zet hiermee de schouders onder een brede kijk op taalontwikkeling. Met Het Predikheren werd onderzocht welke gezamenlijke acties mogelijk zijn. “Leesbevordering en taalstimulering zijn prioritair binnen de werking van de bibliotheek. Met projecten zoals bijvoorbeeld ‘Mechelen Leesstad’ en de intensieve samenwerking met onderwijspartners wisten we de afgelopen jaren steeds meer scholen en leerlingen te bereiken. Dankzij het opzet van ‘School en Ouders’ geraken nu ook de ouders meer betrokken”, vertelt schepen van cultuur Björn Siffer. “Daar dragen we graag toe bij door ons aanbod zo toegankelijk mogelijk te maken. Zo kan er op voorhand een digitale 360° rondleiding doorheen de bib gevolgd worden waarbij je op verschillende plekken uitleg krijgt rond de werking, kunnen NT2-klassen de bib als leerplek boeken en zijn er op zondag voorleessessies vrij te bezoeken voor ouders en kinderen.”