De tweedaagse studiereis bood een unieke inkijk in de organisatie van volwasseneneducatie in Frankrijk, en leverde waardevolle inzichten op voor de werking van het CVO.
Een krachtige structuur en samenwerking tussen onderwijsniveaus
Tijdens het bezoek maakten Nick en Evelien kennis met de werking en missie van GRETA CFA. Deze organisatie biedt beroeps- en volwassenonderwijs aan in nauwe samenwerking met secundaire scholen. De infrastructuur en gebouwen worden gedeeld, wat de doorstroom tussen leerlingen en cursisten vergemakkelijkt. GRETA CFA telt 54 opleidingslocaties in de regio Lyon en bereikt bijna 5.000 cursisten, waarvan 40% jongeren.
De opleidingen zijn gericht op een breed publiek: werkzoekenden, werknemers en jongeren, met financiering afkomstig van onder meer OPCO, France Travail, Transition Pro, bedrijven en individuele deelnemers. Kwaliteitszorg staat centraal in de werking: opleidingen kunnen enkel aangeboden worden met een erkend kwaliteitscertificaat, ondersteund door een intern kwaliteitscharter.
Sterk technisch onderwijs en indrukwekkende infrastructuur
Op de tweede dag werden de bezoekers ontvangen in het lyceum waar GRETA CFA mee samenwerkt. De technische afdelingen maakten indruk met hun rust, orde en geavanceerde apparatuur. Studenten werkten zelfstandig of in kleine groepjes, ondersteund door leerkrachten. In sommige klassen werd met co-teaching gewerkt, wat meer ruimte bood voor differentiatie binnen grotere groepen.
De diversiteit aan opleidingen viel op: van bouw en klimaatbeheersing tot openbare werken en geomatica, met doorgroeimogelijkheden tot op ingenieursniveau. Ook economische componenten zoals kostencalculatie en budgetbeheer maken deel uit van het curriculum.
Flexibiliteit in lesorganisatie en leertrajecten
Tijdens een bezoek aan de ICT-lessen merkten Nick en Evelien hoe flexibel de leerkrachten werden ingezet. In één les werkten cursisten op verschillende niveaus en aan verschillende modules (bv. Excel, AutoCAD). De leerkracht begeleidde op maat van elke cursist. Dit vroeg een grote mate van inhoudelijke en pedagogische flexibiliteit.
Zorg en sociale projecten als hoeksteen
Het Franse team stelde ook hun zorgstructuur voor. De school beschikt over een voltijdse psycholoog voor leerlingen én leerkrachten. Er is structurele bevraging van tevredenheid na elke opleiding. Ook sociaal-maatschappelijke projecten kregen aandacht. Zo loopt er een pilootproject voor mensen die ver van de arbeidsmarkt staan, zoals tienermoeders of ex-gedetineerden.
Samenwerking met bedrijven en alternatieve financiering
Een opvallend gegeven was de nauwe samenwerking met bedrijven. Via netwerkontbijten worden bedrijven aan de school verbonden met het oog op stages en partnerschappen. Daarnaast kunnen bedrijven ervoor kiezen om een deel van hun belastingen rechtstreeks te investeren in een school — een systeem dat effectief gebruikt wordt.
Een wederzijds verrijkende uitwisseling
Tijdens de gesprekken bleek dat ook de Franse collega’s geïnteresseerd waren in onze aanpak. Vooral het gebruik van geletterdheidsmodules en taalondersteuning tijdens praktijklessen werd met veel belangstelling onthaald. Deze aanpak blijkt uniek binnen het Franse volwassenenonderwijs.
Toekomstplannen en internationale samenwerking
Het werkbezoek heeft niet alleen inzicht gegeven in de werking van GRETA CFA, maar ook deuren geopend voor internationale samenwerking. Job-shadowing met Franse collega’s is op korte termijn haalbaar. Ook het ontvangen van Franse studenten in België voor korte werkbezoeken behoort tot de mogelijkheden.