Van 7 tot 14 mei verwelkomde Crescendo CVO drie leerkrachten van de EOI Alcalá de Guadaíra in Alcalá de Guadaíra (Sevilla) in het kader van een Erasmus+ uitwisselingsproject.
Hun bezoek stond in het teken van taalonderwijs en digitalisering, twee actuele thema’s die niet alleen essentieel zijn voor de persoonlijke en professionele ontwikkeling van volwassenen, maar ook perfect aansluiten bij de missie van het volwassenenonderwijs: levenslang en levensbreed leren.
De leerkrachten hadden gesprekken en sessies met directeurs, taalcoördinatoren, leerkrachten, ICT-specialisten en woonden een hele reeks lessen bij, ook online lessen.
De Spaanse collega’s waren onder de indruk van de brede waaier aan samenwerkingen die Crescendo CVO aangaat, evenals de manier waarop het centrum zich openstelt voor de samenleving. Activiteiten zoals loopwedstrijden, gezondheidsmarkten, erfgoeddagen en filmfestivals tonen hoe leren ook buiten het klaslokaal plaatsvindt. “Het is inspirerend om te zien hoe leerkrachten de stad gebruiken als leerlaboratorium,” aldus de directeur, Manuel Núñez Barral.
Wat hen vooral bijblijft, is de manier waarop Crescendo CVO maatschappelijke thema’s zoals duurzaamheid, circulair denken en inclusie integreert in het onderwijs. Deze aanpak maakt het leren niet alleen relevanter, maar ook rijker en betekenisvoller.
Lessen voor de toekomst
De Spaanse leerkrachten nemen verschillende inzichten mee naar huis. Ze waren gecharmeerd door de lesstructuur waarbij cursisten één keer per week les volgen over een langere tijdsduur. “Deze aanpak verlaagt de drempel voor volwassenen om een taal te leren, omdat het beter te combineren is met werk en gezin,” zegt Ángel Milla Muñoz leerkracht Engels.
Ook het evaluatiesysteem viel op. In tegenstelling tot het formele eindexamenmodel dat ze gewend zijn, waardeerden ze de informele en geïntegreerde evaluatie bij Crescendo CVO. “Het creëert een ontspannen leerklimaat waarin cursisten zich vrijer voelen om te spreken en te experimenteren,” aldus Antonia Padilla Romero, leerkracht Engels. De heterogene samenstelling van de klasgroepen draagt bovendien bij aan een boeiende interactie en kruisbestuiving tussen cursisten.
Samen leren over AI en native speakers
Tijdens het bezoek werd ook nagedacht over de rol van artificiële intelligentie in het talenonderwijs. De mogelijkheden om via apps extra oefenkansen te bieden en gepersonaliseerde feedback te geven, werden enthousiast besproken.
Tot slot was er wederzijdse bewondering: de collega’s van Crescendo CVO waren onder de indruk van het structureel systeem waarbij native speakers in Sevilla actief betrokken worden bij het taalonderwijs om tijdens opeenvolgende lesmomenten ondersteuning te bieden. “Dit is enorm verrijkend voor de cursisten,” zegt Rocio Lopez, coördinator talen bij Crescendo CVO. “We willen onderzoeken hoe we ook bij ons native speakers nog meer kunnen inschakelen, bijvoorbeeld als vrijwilliger in conversatieklassen.”
Het Erasmus+-bezoek was een inspirerende uitwisseling van ideeën, praktijken en toekomstvisies—een mooi voorbeeld van hoe internationale samenwerking het onderwijs versterkt.